Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας την πλοήγηση, συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Από το Stem στο Steam - Το χαμένο Α (ΑRT) και η σημασία του

από steam 02/10/2018 0 Σχόλια

Τι διαφορά μπορεί να κάνει ένα Α; 

 

Με τη χρηματοδότηση της κρατικής εκπαίδευσης να υφίσταται τρομερή πίεση και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, η συμπίεση των λεγόμενων «περιθωριακών» θεμάτων τέχνης είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Η εξειδίκευση από μικρή ηλικία ενθαρρύνεται και τα σχολεία έχουν περιορίσει τα μαθήματα τέχνης με σκοπό να επικεντρωθούν στα λεγόμενα θέματα Stem (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά).

 

Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό, γιατί όμως να μην προστεθεί και η Τέχνη για τη δημιουργία του Steam;

 

Ο Barack Obama σε ομιλία του στον Λευκό Οίκο υπήρξε υπέρμαχος των τεχνών, δηλώνοντας ότι « Επιπρόσθετα με την εκπαίδευση στην επιστήμη και τα μαθηματικά που προσφέρουμε στα παιδιά μας ώστε να είναι ανταγωνιστικά στις νέες παγκόσμιες απαιτήσεις χρειάζεται να ενθαρρύνουμε την ικανότητά τους να σκέφτονται δημιουργικά. Κι αυτή προέρχεται από μια εκπαίδευση στην Τέχνη.Επιπλέον, ο πρώτος Αφρο-Αμερικανός αστροναύτης Mae Jemison, περιέγραψε τις Τέχνες και την Επιστήμη ως εκδηλώσεις του ίδιου πράγματος. «Οι Τέχνες και η Επιστήμη είναι οχήματα της ανθρώπινης δημιουργικότητας».

 

Δε θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε περισσότερο. Οι τέχνες είναι εξίσου σημαντικές για την ανάπτυξη των παιδιών όπως και τα παραδοσιακά θέματα Stem. Ας μην ξεχνάμε ότι έβαλαν τα θεμέλια για ορισμένες από τις μεγαλύτερες ιδιοφυίες του κόσμου.

 

Ένα σύντομο μάθημα Ιστορίας

«Εκεί που τελειώνει η Επιστήμη, ξεκινά η Τέχνη», δήλωνε ο φημισμένος φωτογράφος του 19ου αιώνα Charles Negre, ο οποίος ξεκίνησε από ζωγραφική για να μετακινηθεί στη μελέτη της φωτογραφίας, της οπτικής φυσικής και της μηχανικής πίσω από την κάμερα όταν τράβηξε για πρώτη φορά ένα αρνητικό. Σημειώνει επίσης « όταν ένας χημικός ετοιμάσει το πλαίσιο, ο καλλιτέχνης διοχετεύει το φακό και τα τρία χαρακτηριστικά της παρατήρησης, του συναισθήματος και της λογικής τον καθοδηγούν στη μελέτη της φύσης.  Η φωτογραφία προκαλεί αποτελέσματα που μας κάνουν να ονειρευόμαστε , απλά σχέδια που μας ενθουσιάζουν και φιγούρες που μας εκπλήσσουν.

 

 

 

Ο κώδικας Da Vinci

 

Για να καταλάβουμε την αποκλειστικά αμοιβαία σχέση ανάμεσα στην Επιστήμη και την Τέχνη, θα πρέπει να ανατρέξουμε στο παράδειγμα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Μηχανικός, Μαθηματικός, Βοτανολόγος, Αστρονόμος, Γεωλόγος, Ανατομιστής. Στην ουσία ο Ντα Βίντσι, ως γνήσιος εκπρόσωπος της Αναγέννησης, ήταν μια μηχανή Steam που σχεδιάζε ελικόπτερα και περιστρεφόμενες γέφυρες και την ίδια στιγμή έβρισκε χρόνο να είναι ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης της εποχής του. Ενώ πολλές από τις επιστημονικές του παρατηρήσεις δεν εκδόθηκαν ποτέ, δίνουν μια εικόνα ενός μυαλού ανοιχτού σε όλα.

 

Άγιοι και Επιστήμονες

 

Ο Λεονάρντο δεν ήταν ο πρώτος από τους πολυμαθείς γνώστες της Τέχνης και της Επιστήμης. Η ηγουμένη της μονής των Βενεδικτίνων St Hildegard of Bingen, του 12ου αιώνα, έγραφε ποίηση, τραγούδια , ακόμα και θεατρικά έργα, ενώ ήταν πρωτοπόρος στη μελέτη της φυσικής ιστορίας μέσω της δουλειάς της στο ιατρείο και το βοτανικό κήπο του μοναστηριού.Αλλά δεν ήταν και ο τελευταίος. Τον 18ο αιώνα ο Μιχαήλ Λομονόσοβ έγραψε ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό Ρώσικο βιβλίο Γραμματικής, ίδρυσε ένα εργοστάσιο που παρήγαγε ψηφιδωτά μωσαϊκά και ανακάλυψε το νόμο της Μαζικής Διατήρησης –τον ακρογωνιαίο λίθο στη μελέτη των χημικών αντιδράσεων.

 

Αργότερα εμφανίστηκαν  ο Σάμιουελ Μορς, που υπήρξε ένας πολλά υποσχόμενος καλλιτέχνης πριν γίνει γνωστός με τον τηλέγραφο, ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, που εμπνεύστηκε το τηλέφωνο από ένα μουσικό παιχνίδι και ο Σάμιουελ Μπέκετ, ένας συγγραφέας που εσίασε στη φύση της συνείδησης, της αντίληψης και της μνήμης και του οποίου τα έργα μελετήθηκαν κατά κόρον από επιστήμονες προκειμένου να αποκωδικοποιήσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.

 

Η Ψηφιακή Εποχή

 

Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε το  2011, οι βραβευθέντες με Νόμπελ στις Επιστήμες έχουν  17 φορές περισσότερες πιθανότητες να γίνουν ζωγράφοι, 12 φορές ποιητές και 4 φορές μουσικοί από τον μέσο επιστήμονα. Είναι τόσες οι περιπτώσεις επιτυχίας που συνδυάζουν την Επιστήμη και τη Βιομηχανία, από την Apple στην Ford και τη Google. Όλες περιστρέφονται γύρω από τη μετατροπή λειτουργικών αντικειμένων σε αισθητικά με τη μίξη της τεχνολογίας και της καλλιτεχνίας. Αυτό τι αποδεικνύει; Απλά ότι τόσο η Επιστήμη όσο και οι Τέχνες θα πρέπει να αλληλοσυμπληρώνονται και όχι να έρχονται σε μια τεχνητή αντίθεση.

 

Η εποχή STEAM

 

Το θέμα έγινε τόσο αμφιλεγόμενο στις ΗΠΑ , με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός κινήματος, με εμπνευστές ακαδημαϊκούς και σπουδαστές της σχολής RIST (Rhode Island School Of Design) για το χτίσιμο ενός προγράμματος σπουδών που να περιλαμβάνει και τα 5 θέματα του STEAM.

Το 2012 ο πρόεδρος της σχολής John Maeda υπηστήριζε ότι : «Οι επιστήμονες και οι καλλιτέχνες είναι εξαιρετικά καινοτόμοι. Είναι απλώς ο τρόπος εργασίας που διαφέρει. Οι μεγάλοι επιστήμονες έχουν δείγματα παντού γύρω τους. Διορθώνουν, σκίζουν, πειραματίζονται.  Και οι κορυφαίοι καλλιτέχνες δεν δημιουργούν απλώς, αφιερώνουν χρόνο σε μια ιδέα. Η μετατροπή του STEM σε STEAM είναι μια δήλωση του πως οι τέχνες μπορούν να γίνουν μέρος της αλλαγής και της καινοτομίας.

 

Γιατί έχει σημασία

 

Η Dr Joan Bouza Koster στο βιβλίο της “Growing Artists” που πρωτοεκδόθηκε το 1997 και βρίσκεται στην 7η έκδοσή του, αναφέρει ότι οι τέχνες είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη ενός παιδιού καθώς συμβάλλουν στην πνευματική καλλιέργεια , τη συναισθηματική υγεία,την αισθητική αντίληψη , τη δημιουργικότητα και την αίσθηση της κοινότητας.Με άλλα λόγια οι Τεχνες είναι η πρώτη τους γλώσσα.Οι μαθητές που σπουδάζουν τις τέχνες διδάσκονται να βλέπουν με διαφορετικό τρόπο, να οραματίζονται , να επιμένουν, να μαθαίνουν από τα λάθη τους, να έχουν κριτική σκέψη και να δικαιολογούν τις απόψεις τους.

 

Ο επίτιμος καθηγητής του Harvard Dr Jerome Kagan φαίνεται να συμφωνεί: «η Τέχνη και η Μουσική απαιτούν τη χρήση σχηματικών και διαδικαστικών γνώσεων κι έτσι ενισχύουν την κατανόηση του ίδιου του παιδιού και του κόσμου γύρω του».

 

Μια μελέτη που έγινε το 2009 κατέληξε ότι η εκπαίδευση σε μια μορφή Τέχνης   για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μπορεί ακόμα να βελτιώσει τη βαθμολογία στα τεστ ΙQ.

 

Αλλά ας μην ξεχνάμε και τους εκπαιδευτές. Μια μελέτη σπουδαστών σε 12 σχολεία της Νέας Υόρκης, του Κονέκτικατ, της Βιρτζίνια και της Νότιας Καρολίνα έδειξε ότι οι καθηγητές που εστίαζαν στην εκπαίδευση μέσω της τέχνης ήταν περισσότερο ικανοποιημένοι με τη δουλειά τους και είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι καινοτόμοι. Και ευτυχισμένοι δάσκαλοι σημαίνει ευτυχισμένα παιδιά.

Ετικέτες: Stem Steam Art

Αφήστε σχόλιο