Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας την πλοήγηση, συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Τα σημαντικότερα προσόντα για τη δουλειά του μέλλοντος

από steam 08/10/2018 0 Σχόλια

Κάθε παιδί ξεκινά το ταξίδι του στη ζωή με μια απίστευτη προδιάθεση: μια  δημιουργική νοοτροπία που αντιμετωπίζει τον κόσμο με περιέργεια και τη διάθεση να γνωρίζει τον εαυτό του και το περιβάλλον μέσα από το παιχνίδι.Όμως συχνά, η προδιάθεση αυτή προσκρούει στο εκπαιδευτικό σύστημα. Οι πατροπαράδοτες μέθοδοι διδασκαλίας που ακολουθούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, δεν ευνοούν την ανάπτυξη της έμφυτης αυτής τάσης.

 

Το τεστ Δημιουργικής Σκέψης του Torrance συχνά χρησιμοποιείται ως παράδειγμα του πως ο διαφορετικός τρόπος σκέψης των παιδιών μειώνεται με τον καιρό.Το 98% των παιδιών στο νηπιαγωγείο είναι «δημιουργικές ιδιοφυίες» καθώς μπορούν για το πιο απλό αντικείμενο όπως ένας συνδετήρας να σκεφτούν αμέτρητες δυνατότητες χρήσης.Η ικανότητα αυτή μειώνεται δραματικά καθώς τα παιδιά εισέρχονται στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα, με αποτέλεσμα μέχρι να φτάσουν στην ηλικία των 25 μόνο το 3% των παιδιών παραμένει δημιουργικά ιδιοφυές.Αυτό όμως που είναι το πιο ανησυχητικό είναι ότι τα τελευταία 25 χρόνια το τεστ του Torrance έχει σημειώσει μια μείωση της πρωτοτυπίας μεταξύ νεαρών παιδιών (από 4 έως 9 ετών).

 

Λάθος στόχευση

Το Παγκόσμιο Οικονομικό Forum κυκλοφόρησε ένα άρθρο με τίτλο Human Capital Report με τον υπότιτλο «Προετοιμάζοντας τους Ανθρώπους για Το Επάγγελμα του Μέλλοντος».Το άρθρο αναφέρει ότι τα περισσότερα από τα σημερινά εκπαιδευτικά συστήματα δεν έχουν καμία σχέση με τις ικανότητες που απαιτούνται για να εργαστεί κανείς στις αγορές εργασίας.Και συνεχίζει υπογραμμίζοντας με ποιο τρόπο το σχολικό εκπαιδευτικό σύστημα τείνει να επικεντρώνεται κυρίως στην καλλιέργεια των γνωσιτκών ικανοτήτων των παιδιών ή των ικανοτήτων που σχετίζονται με πιο παραδοσιακά θέματα παρά να εστιάζει στην επίλυση προβλημάτων, τη δημιουργικότητα ή τη συνεργασία.

 

Αυτό θα πρέπει να μας ανησυχήσει καθώς οι ικανότητες που απαιτούνται στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση είναι : επίλυση σύνθετων προβλημάτων, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα.Αυτά είναι τα τρία πιο σημαντικά προσόντα τα οποία χρειάζεται να διαθέτει ένα παιδί προκειμένου να επιτύχει σύμφωνα με το άρθρο «Το Μέλλον της Εργασίας».

 

Ας μην ξεχνάμε πως η δημιουργικότητα που βρισκόταν στη δέκατη θέση  έχει ανέβει στην 3η θέση μέσα σε μόλις μια πενταετία.Δύο νέα προσόντα που έχουν κάνει δυναμική εμφάνιση στη λίστα για το 2020 είναι επίσης η συναισθηματική νοημοσύνη και η γνωστική δεξιότητα.

  

 

Παιδικό παιχνίδι

 Μια έρευνα στη Νέα Ζηλανδία συγκρίνει παιδιά που έμαθαν να διαβάζουν στην ηλικία των πέντε με εκείνα που έμαθαν ανάγνωση στα εφτά.Στην ηλικία των 11 όλα τα παιδιά  έδειχναν να βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο. Ωστόσο εκείνα που έμαθαν να διαβάζουν στα εφτά έδειχναν να κατέχουν υψηλότερο επίπεδο κατανόησης.Μια εξήγηση ήταν ότι είχαν περισσότερο χρόνο να ερευνήσουν τον κόσμο γύρω τους μέσα από το παιχνίδι.

 

Είναι ξεκάθαρο ότι το να προετοιμάζει κανείς τα παιδιά για το μέλλον απαιτεί επαναξιολόγηση στις πρακτικές μάθησης και εκπαίδευσης.Το να μάθει κανείς να διαβάζει, να γράφει και να κάνει πράξεις παραμένει σημαντικό για τα παιδιά προκειμένου να ξεκλειδώσουν τον κόσμο μπροστά τους.Σε ένα αυξανόμενα δυναμικό περιβάλλον όπου όλα συσχετίζονται τα παιδιά θα κληθούν πολλές φορές κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής τους ζωής να αλλάξουν απασχόληση, να μεταπηδήσουν σε δουλειές που δεν υπάρχουν σήμερα, ή να εφεύρουν νέες.

 

Το ερώτημα είναι πως αναπτύσσουμε το  παραπάνω εύρος  ικανοτήτων, διατηρώντας ζωντανό το ταλέντο των παιδιών στη μάθηση αντί να το εξαλείφουμε μέσω της επίσημης σχολικής οδού.Το να το επιτύχουμε αυτό είναι απλούστερο απ’ όσο νομίζετε: το μυστικό  είναι η ενασχόληση των παιδιών μέσα από θετικές και διασκεδαστικές εμπειρίες. Διαφορετικές μορφές παιχνιδιού εφοδιάζουν τα παιδιά με τη δυνατότητα να αναπτύξουν κοινωνικά, συναισθηματικά και δημιουργικά ταλέντα μαζί με τις γνώσεις.

 

Η διαδικασία του δια βίου παιχνιδιού

Εφόσον συμφωνούμε ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι οι ικανότητες αυτές αναπτύσσονται με τη διαδικασία της δια βίου μάθησης μέσω του παιχνιδιού.Επενδύοντας στο μέλλον των παιδιών μας, θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στην καθοδηγούμενη μάθηση, στο να μαθαίνουμε στα τρίχρονα γραφή και ανάγνωση νωρίτερα από την προβλεπόμενη ηλικία  όταν δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι αυτό θα τα κάνει καλύτερους αναγνώστες.

 

Θα πρέπει να προκαλούμε τους εαυτούς μας να παραβλέπουμε την πεπατημένη οδό της δουλειάς στο σπίτι και να αναδεικνύουμε την αξία στο δημιουργικό χρόνο που περνάμε με τα παιδιά μας.Η έμφυτη τάση των παιδιών να μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι ίσως αποτελεί το εφαλτήριο για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους με σκοπό την ευημερία τη δική τους αλλά και της οικονομίας.Τι περιμένετε λοιπόν; Είναι διασκεδαστικό. Ας παίξουμε!

 

 

 

 

 

 

Αφήστε σχόλιο