Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας την πλοήγηση, συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Βασικές αρχές προγραμματισμού για παιδιά

από steam 29/04/2019 0 Σχόλια

Θέλετε τα παιδιά σας να μάθουν κωδικοποίηση? Ξεκινήστε κλείνοντας τον υπολογιστή..

 

Η ανάγκη εμβάθυνσης των παιδιών στις βασικές αρχές προγραμματισμού έχει αναγνωριστεί τα τελευταία χρόνια στον κόσμο της εκπαίδευσης και πάνω από 400 εκατομμύρια μαθητές έχουν λάβει μέρος σε αντίστοιχα σεμινάρια. Για τους νεώτερους μαθητές, ειδικά τους μαθητές δημοτικού αυτές οι προσπάθειες επικεντρώνονται ως επί το πλείστον στο να κάνουν τη μάθηση του προγραμματισμού διασκεδαστική και προσιτή.   Αυτό είναι σημαντικό βήμα , μπορεί όμως ένα online παιχνίδι να έχει μακροπρόθεσμα οφέλη  για τους νεαρούς μαθητές? Υπάρχει άραγε καλύτερος και πιο χρήσιμος τρόπος να διδάξει κανείς τον προγραμματισμό σε ένα 8άχρονο?

 

Στη  ThinkFun πιστεύουμε πως υπάρχει. Γι αυτό το λόγο δημιουργήθηκαν επιτραπέζια παιχνίδια προγραμματισμού όπως  τα Robot Turtles και το Code Master . Γι αυτό το λόγο πιστεύουμε ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διδάξουμε τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι εκτός υπολογιστή. Στην ίδια κατεύθυνση φαίνεται να προσανατολίζεται και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Φινλανδίας. Η Emily Deruy εξηγεί το Φινλανδικό σύστημα στο άρθρο της  Atlantic με τίτλο: «Στη Φινλανδία τα παιδιά μαθαίνουν την επιστήμη των υπολογιστών χωρίς computer». Με τα μικρότερης ηλικίας παιδιά η Φινλανδία επικεντρώνεται στη διδασκαλία ευρύτερων εννοιών και τρόπων σκέψης που θα φανούν χρήσιμες στη μετέπειτα μάθηση της γλώσσας των υπολογιστών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σε μια τάξη καλλιτεχνικών τα παιδιά μαθαίνουν τις θηλιές πλέκοντας. Τα παιδιά που μαγεύονται από τις ιστορίες μπορούν μέσω της αφήγησης να εισαχθούν στη θεμελιώδη ιδέα ότι τα αποτελέσματα έρχονται κατόπιν συγκεκριμένων οδηγιών με συγκεκριμένη σειρά».

 

Σύμφωνα με τον Mark Engelberg, εκπαιδευτή , πρώην προγραμματιστή της NASA και εφευρέτη των παιχνιδιών προγραμματισμού της ThinkFun, οι  σπουδαστές της επιστήμης των υπολογιστών αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα στην εκπαίδευσή τους λόγω του ότι δεν έμαθαν ποτέ τους θεμελιακούς τρόπους σκέψης. Προς αυτή την κατεύθυνση στοχεύουν οι δραστηριότητες χωρίς υπολογιστές που αναπτύσσονται στις τάξεις της Φινλανδίας – οι μαθητές δηλαδή δε μαθαίνουν κωδικοποίηση στη γλώσσα HTML ή Java, ωστόσο θα είναι πολύ πιο έτοιμοι όταν φτάσει η στιγμή να αντιληφθούν τη γλώσσα των υπολογιστών.

 

 

 

Ένα από τα βασικά προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την εκμάθηση του προγραμματισμού είναι η σύλληψη της γλώσσας με μαθηματική μορφή. Μερικά εύκολά παραδείγματα πως αυτό μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο στην καθημερινότητα : σκεφτείτε πως για κάποιους ανθρώπους είναι δύσκολο να κατανοήσουν τα διπλά ή τριπλά αρνητικά σε μια συζήτηση. Εαν καταφέρει κάποιος να απεικονίσει αυτά τα αρνητικά σα μια εξίσωση η κατανόηση γίνεται πολύ πιο εύκολη. Όπως αναφέρει ο  Mark, « Βασική πτυχή της καταγραφής των προγραμμάτων είναι να θέσεις σαφή όρια: Η κατανόηση της γλώσσας ως μαθηματική μορφή είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του προγραμματισμού».

 

Αυτή είναι μια τεχνική που καλλιεργείται συχνά στους μαθητές κολλεγίου που παρακολουθούν μαθήματα λογικής. Για παράδειγμα ας πούμε ότι ένας φίλος μας λέει ότι σκοπεύει να πάει για κολύμπι ή βόλτα με ποδήλατο. Στην κουβέντα αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι θα πάει είτε για το ένα ή για το άλλο αλλά όχι και για τα δύο. Στην επίσημη λογική και τον προγραμματισμό το «είτε» σημαίνει ένα από τα δύο ή και τα δύο.  Σύμφωνα με τον Mark, αυτό το «είτε» μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικά δύσκολο σημείο για τους σπουδαστές. Η εμπειρία του στο χώρο του έχει δείξει ότι οι σπουδαστές που μαθαίνουν τις βασικές αρχές της λογικής έχουν ένα σοβαρό πλεονέκτημα όταν ξεκινούν την εκμάθηση προγραμματισμού.

 

Κλείνοντας θα λέγαμε πως το επιχείρημα για τους γονείς είναι: Δε χρειάζεται να διαθέτετε υπολογιστή για να διδάξετε τα παιδιά σας  αυτές τις αρχές. Μπορείτε να επιτύχετε το ίδιο ακριβώς με ένα παιχνίδι, μια συζήτηση ή ακόμα και την αφήγηση μιας ιστορίας όπως γίνεται στις τάξεις της Φινλανδίας.

 

 

Αφήστε σχόλιο