Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας την πλοήγηση, συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ

H κουλτούρα του παιχνιδιού

από steam 26/05/2019 0 Σχόλια

Το παιχνίδι ενσωματώνει τις αξίες που θέτουν οι ενήλικες στην κοινωνία, μέσα όμως από την οπτική γωνία των παιδιών.Στις πολιτισμένες κοινωνίες το παιχνίδι λειτουργεί ως μέσο ενίσχυσης της γνωστικής, κοινωνικής και γλωσσικής μάθησης του παιδιού.Σε ορισμένες κοινωνίες τα παιχνίδια χρησιμεύουν στη βελτίωση των δεξιοτήτων των παιδιών στο πλαίσιο των μελλοντικών τους ρόλων. Στη Σαχάρα και τη Βόρεια Αφρική η χρήση των αντίστοιχων παιχνιδιών διευκολύνει τα παιδιά στην αναπαραγωγή σκηνών γνώριμων σε αυτά όπως το κυνήγι και η εκτροφή ζώων. Η αξία βρίσκεται στην ρεαλιστική εκδοχή της ανάπτυξης του παδιού στο μελλοντικό του περιβάλλον. Με αυτό τον τρόπο το παιδί φαντάζεται και δημιουργεί μια προσωπική ερμηνεία του κόσμου των μεγάλων.

Ωστόσο σε άλλες κουλτούρες τα παιχνίδια χρησιμεύουν στην ανάπτυξη της γνωστικής αντίληψης του παιδιού με ένα ιδεαλιστικό τρόπο. Σε αυτές τις κοινωνίες το παιχνίδι αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες που έχουν οι ενήλικες για το παιδί τους. Στο Δυτικό κόσμο η Barbie και ο  Action-Man αντιπροσωπεύουν φιγούρες ενηλίκων που βιώνουν μια φανταστική ζωή μακριά από την πραγματικότητα των παιδιών ή των μεγάλων.Με αυτό τον τρόπο  το παιχνίδι είναι ανεξάρτητο από κοινωνικούς περιορισμούς επιτρέποντας στα παιδιά να βυθιστούν στη φανταστική και εξιδανικευμένη εκδοχή του πως θα μπορούσε να είναι η μελλοντική ζωή τους.

Ωστόσο, τα παιδιά που προέρχονται από διαφορετικές κουλτούρες μπορεί να συμπεριφέρονται με διαφορετικό τρόπο στα παιχνίδια τους. Τα παιδιά πλουσιότερων κοινωνιών μπορεί να τείνουν να είναι κτητικά, σε αντίθεση με εκείνα των φτωχότερων κοινωνιών που είναι περισσότερο πρόθυμα να μοιραστούν και να παίξουν με άλλα παιδιά. Η σημασία που δίνει ένα παιδί στην κατοχή ενός αντικειμένοu υπαγορεύεται από τις αξίες που διέπουν μια κοινωνία και τις οποίες παρατηρεί καθημερινά.

Η ανάπτυξη του παιδιού

Τα παιχνίδια εξυπηρετούν πολλαπλούς σκοπούς τόσο στους ανθρώπους όσο και τα ζώα. Παρέχουν διασκέδαση, εκπληρώνουν επιθυμίες,ενώ έχουν κι ένα εκπαιδευτικό ρόλο. Τα παιχνίδια ενισχύουν τη γνωστική συμπεριφορά και ενεργοποιούν τη δημιουργικότητα. Βοηθούν στην ανάπτυξη σωματικών και διανοητικών ικανοτήτων που είναι απαραίτητες στη μετέπειτα ζωή.

Ένα από τα πιο απλά παιχνίδια, ένα σετ από ξύλινα τουβλάκια αποτελεί ένα από τα καλύτερα εργαλεία ανάπτυξης του μυαλού.Ο Andrew Witkin, διευθυντής Μarketing  της mega Brands ισχυρίζεται ότι : «Βοηθούν στον συντονισμό χεριού και ματιού, την ανάπτυξη μαθηματικών και επιστημονικών δεξιοτήτων αλλά και στη δημιουργικότητα των παιδιών». Άλλα παιχνίδια όπως βόλοι, μπάλες εξυπηρετούν παρόμοιες λειτουργίες επιτρέποντας στα παιδιά να χρησιμοποιούν το μυαλό και το σώμα τους για να εξερευνήσουν τις σχέσεις στο χώρο, την αιτία και το αποτέλεσμα και μια μεγάλη γκάμα άλλων δεξιοτήτων.

Ένα παράδειγμα του αντίκτυπου που έχουν τα παιχνίδια στην ανάπτυξη των παιδιών αφορά στα παιχνίδια από πηλό και πλαστελίνη. Η Mary Ucci, εκπαιδευτική διευθύντρια του κέντρου μελέτης του Παιδιού του Wellesley College,, αποδεικνύει πως παρόμοια παιχνίδια έχουν θετική επίδραση στη συναισθηματική, κοινωνική και ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών. Τα βρεφικά παιχνίδια χρησιμοποιούν διακριτικούς ήχουν, ζωηρά χρώματα και μοναδικές υφές. Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να αναγνωρίζουν σχήματα και χρώματα. Η επανάληψη ενισχύει τη μνήμη.

Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια για παιδιά σχολικής ηλικίας συχνά περιλαμβάνουν  puzzles, μια τεχνική επίλυσης προβλημάτων ή ένα μαθηματικό πρόβλημα. Συχνά τα παιχνίδια που απευθύνονται σε εφήβους ή ενήλικες έχουν δυσκολότερα θέματα. Όλα τα παιχνίδια δεν είναι κατάλληλα για όλες τις ηλικίες.

 

 

Ηλικιακή Συμπίεση

Πρόκειται για έναν όρο που περιγράφει μια μοντέρνα τάση στη βιομηχανία του παιχνιδιού. Σύμφωνα με έρευνες τα παιδιά σήμερα τείνουν να κινούνται στα διάφορα στάδια του παιχνιδιού γρηγορότερα από ότι στο παρελθόν. H τάση αυτή αφορά περισσότερο στα κορίτσια που έχουν την τάση να επιλέγουν πιο σύνθετα παιχνίδια.Οι κούκλες Barbie, για παράδειγμα απευθύνονταν κάποτε σε κορίτσια ηλικίας 8 ετών περίπου. Ωστόσο πρόσφατα παρουσιάζεται το φαινόμενο να είναι πιο δημοφιλείς στις ηλικίες γύρω στα 3.

Τα αγόρια πάλι, φαίνεται να απολαμβάνουν τα αντίστοιχα παιχνίδια για μεγαλύτερο ηλικιακό εύρος, με μεγαλύτερη έμφαση στα παιχνίδια κατασκευών και εκείνα που κινούται ή πετούν. Σύμφωνα με στέλεχος της βιομηχανίας παιχνιδιών τα κορίτσια έχουν ήδη περάσει στην προεφηβική φάση από την ηλικία των 8 ετών, με αποτέλεσμα να ενδιαφέρονται για λιγότερο παραδοσιακά παιχνίδια, ενώ τα αγόρια διατηρούν το ενδιαφέρον για παραδοσιακά παιχνίδια μέχρι περίπου την ηλικία των 12.

Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η βιομηχανία των παραδοσιακών λεγόμενων παιχνιδιών διατηρεί την πελατειακή της βάση στα αγόρια 50% περισσότερο χρόνο απ’ ότι στα κορίτσια.

Τα κορίτσια έλκονται περισσότερο από τη μουσική, τα ρούχα το μακιγιαζ και τα τηλεοπτικά talent shows. Καθώς τα παιδιά είναι πιο εκτεθειμένα και ακούν μουσική που προορίζεται για μεγαλύτερες ηλικίες, οι εταιρείες παιχνιδιών θα πρέπει να επανεξετάσουν τον τρόπο που αναπτύσσουν και εμπορεύονται τα προϊόντα τους.

Επιπλέον τα κορίτσια αποδεικνύουν μεγαλύτερη αφοσίωση σε χαρακτήρες παιχνιδιών που απευθύνονται σε αυτά. Ένας μεγάλος αριθμός εταιρειών που σχεδιάζουν παιχνίδια για κορίτσια, όπως η  Disney και η Hello Kitty έχουν προσανατολιστεί προς αυτή την κατεύθυνση.Τα αγόρια από την άλλη επιδεικνύουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα computer games σε όλο και πιο μικρή ηλικία τα τελευταία χρόνια.

 

Αφήστε σχόλιο