Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας την πλοήγηση, συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ

H ιστορία πίσω από το Black Friday

από steam 27/11/2019 0 Σχόλια

Η πρώτη καταγεγραμμένη ένδειξη χρήσης του όρου “Black Friday” δεν αφορούσε τα ψώνια αλλά μια οικονομική κρίση. Συγκεκριμένα, την κατάρρευση της αγοράς χρυσού στις 24 Σεπτεμβρίου του 1869.

Δύο αδίστακτοι χρηματοδότες, οι Jay Gould και Jim Fisk, συνεργάστηκαν στην αγορά μεγάλου μέρους του εθνικού χρυσού, με την ελπίδα να ανεβάσουν την τιμή με σκοπό εκπληκτικό κέρδος. Την Παρασκευή εκείνη η συνομωσία τους αποκαλύφθηκε, οδηγώντας το χρηματιστήριο σε ελεύθερη πτώση με αποτέλεσμα τη χρεωκοπία των πάντων από βαρόνους μέχρι αγρότες.

Η πιο γνωστή ιστορία σχετικά με την εμπορική παράδοση που σχετίζεται με τον όρο “Black Friday”, αφορά στους ιδιοκτήτες καταστημάτων λιανικής. Μετά από έναν ολόκληρο χρόνο λειτουργίας με απώλειες (στό κόκκινο) τα καταστήματα παρουσιάζουν κέρδη (πηγαίνοντας στο μαύρο). Αυτό γίνεται την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving) με τους καταναλωτές να ξοδεύουν πολλά χρήματα σε οικονομικές προσφορές.  Παρόλο που ως γνωστόν τα καταστήματα συνήθιζαν να καταγράφουν τις απώλειες σε κόκκινο και τα κέρδη σε μαύρο, αυτή η εκδοχή είναι επίσημα κατοχυρωμένη αλλά ανακριβής.

Τα μεταγενέστερα χρόνια ένας άλλος μύθος ήρθε στην επιφάνεια που τοποθετεί την παράδοση στα 1800 στις φυτείες των Νοτίων ιδιοκτητών. Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή οι ιδιοκτήτες μπορούσαν να αγοράσουν δούλους σε έκπτωση την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών. Ωστόσο και αυτή δεν φαίνεται να έχει βάση.

 

 

 

 

Η πραγματική ιστορία πίσω από τον όρο “Black Friday” δεν είναι τόσο ευχάριστη. Στα 1950, η αστυνομία της Φιλαδέλφεια χρησιμοποίησε τον όρο για να περιγράψει το χάος που ακολουθούσε την ημέρα αυτή, όπου ορδές από καταναλωτές των προαστίων και τουρίστες συνέρρρεαν στην πόλη πριν από το μεγάλο αγώνα ποδοσφαίρου ανάμεσα στο Πεζικό και το Ναυτικό που λάμβανε χώρα το Σάββατο. Η μέρα αυτή όχι μόνο δεν αποτελούσε αργία για τους αστυνομικούς αλλά έπρεπε να δουλεύουν υπερωρίες. Αλλά και οι κλέφτες επωφελούνταν από το χαμό που γινόταν στα καταστήματα για να αφαιρέσουν προϊόντα, κάτι που δυσχέραινε ακόμα περισσότερο το έργο της αστυνομίας.

Ο όρος δεν εξαπλώθηκε στο υπόλοιπο της χώρας παρά πολύ αργότερα. Κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 1980, οι καταστηματάρχες βρήκαν τον τρόπο να ανακαλύψουν ξανά τον όρο, μετατρέποντάς τον σε κάτι που είχε θετική απήχηση τόσο σε εκείνους όσο και στους πελάτες. Το αποτέλεσμα ήταν η μετατροπή του κόκκινου σε μαύρο ώστε η μέρα αυτή να αποφέρει κέρδη στα μαγαζιά.

Στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος τζίρος στις ΗΠΑ γίνεται το Σάββατο πριν τα Χριστούγεννα.

Ωστόσο η ιστορία του “Black Friday” παρέμεινε μετατρέποντας τις προσφορές μιας μέρας σε εκδήλωση τεσσάρων ημερών.Σύμφωνα με μελέτη του National Retail Federation της Αμερικής, το φετινό πλάνο εκτιμά ότι 135,8 εκατομμύρια Αμερικανών σκοπεύουν να ψωνίσουν το Σαββατοκύριακο των Ευχαριστιών. Το 58,7 % όσων ερωτήθηκαν, ενώ ακόμα περισσότεροι (το 79,6%) απάντησαν ότι μπορεί να επωφεληθούν από τις online προσφορές της Δευτέρας που ακολουθεί (γνωστή και ως Cyber Monday).

 

Άσχετα πάντως από την ιστορία της η μέρα αυτή αποτελεί σίγουρα μια ευκαιρία για τους καταναλωτές να αποκτήσουν τα αγαπημένα τους αγαθά σε προνομιακή τιμή.

Γι αυτό μην το σκέφτεστε.

Καλές αγορές!

 

 

Αφήστε σχόλιο